Hej

Från omedveten till medveten och allt däremellan.
Bloggen är under uppbyggnad efter att ha avslutat mina 10 år som pensionatsvärdinna. Nu väntar nya spännande utmaningar och tanken är att jag ska reflektera de här, ibland, när jag känner fört!

Välkomna :)



fredag 31 juli 2009

Han går som en karl, han ser ut som en karl och han bakar som en kvinna!

Min karl kan han! Även om jag vill hävda att det är pga av min blogg, som det är fullsatt på restaurangen varje kväll, så måste jag nog ta av mig hatten och erkänna att det är pga Henriks otroliga förmåga att göra god mat ;)

Förra året kände Henrik att han var redo att göra en ordentlig ala carte meny. Å det blev succé. Folk blev mer häpna, än när fd president Bush kunde namnet på hans egen huvudstad, när dom kom hit och fick smaka Västerbottenpajen, hängmörade biffen, havtornstårta mm, och lovord har haglat. Det är en fröjd att servera Henriks mat.

Ryktet har spridits, ordentligt. Från att ha ca 15-20 matgäster i genomsnitt per kväll kan vi nu räkna till 50-60 gäster i snitt. En lugn kväll sitter det 25-30 gäster i matsalen, eller ute i trädgården. Folk ringer och undrar om dom inte kan få komma och köpa hem havtornstårtan dagen efter dom varit här och ätit, det har hänt mer än en gång.

Vi är alltså snart inne i augusti och folk kommer fortfarande. Jag kan inte mer än att börja undra vart dom kommer ifrån, för det är inte våra övernattande gäster som är övervägande matgäster, utan det är kringboende. Väldigt roligt!

Det som fick mig att ösa beröm över min kompanjon/sambo/far till mitt barn ikväll, var för att han hade för första gången bakat glutenfritt bröd,för det kom en gästen som var glutenintolerant.
När gästen väl får smaka brödet blir han helt förundrad och säger att det är bland det godaste bröd han har ätit. "å är det något som är svårt så är det att baka glutenfritt" för att citera gästen.
Å då kände jag bara hur imponerad jag är över min kock/snickare/målare/fotograf/och nu bagare ;) Som sagt, han kan min karl!

4 kommentarer:

  1. Jag skulle nog förlåta honom måååånga fröpåsar när han är så duktig och ökar omsättningen på det viset.
    Nina

    SvaraRadera
  2. Ja, du har nog alldeles rätt, det är dags jag kommer över det där med pizzan ;)

    SvaraRadera
  3. Västerbottenpajen minns jag från vår segling! Shit vad den va bra! //Alex

    SvaraRadera
  4. Ja, han är verkligen duktig din karl. Men jag skulle gissa att anledningen till att ni ökat så drastiskt i populäritet inte bara beror på Henriks matlagningstalanger utan även på din förmåga att få alla gäster att känna sig välkomna, din känsla för service, ditt trevliga bemötande, din otroliga sociala kompetens, ditt glada och lättsamma sätt m.m m.m ja, jag skulle helt enkelt inte bli förvånad om det kom gäster bara för att få träffa dig..

    SvaraRadera