Hej

Från omedveten till medveten och allt däremellan.
Bloggen är under uppbyggnad efter att ha avslutat mina 10 år som pensionatsvärdinna. Nu väntar nya spännande utmaningar och tanken är att jag ska reflektera de här, ibland, när jag känner fört!

Välkomna :)



lördag 8 januari 2011

Apropå Hammenhög..

Satt och surfade runt lite på sidor jag brukar kika på. En av sidorna som inkluderas i min lilla nätrunda är Hammenhögs Gästgiveri´s blogg. Då skriver han om det gångna året och efter lite analys om restaurangen och byn dom driver sin verksamhet i , Hammenhög, nämnar han om gryningspyromanen som lyckats bränna ned Domaregården till grunden som var ursprunget till fröfriman Hammenhög. Å då kommer jag osökt in på något som hände för ca 14år sen.

Jag å min kära väninna får en idé om att vi ska starta ett växthus. Vi ska odla så mycket blommor å fylla ett helt växthus, det var så både affärsidén och visionen lät.
Så vi börjar plantera. Vi tar alla fröpåsar vi kan hitta hemma hos vår väninna, och oss fördelaktigt så var väninnans mamma väldigt "fröintresserad".
Vi fyllde kruka efter kruka tills vi hade fyllt köksbordet med de små fyrkantiga små plastkrukorna. Sen gjorde vi små skyltar med blompinnar som vi stack ner i krukorna så vi skulle veta vad vi planterat.
Till vår stora förvåning hade vi till 90% bara planterat Hammenhög. Konstigt tyckte vi och undra vad det är för blomma...
Sen när vi fick förklarat för oss att Hammenhög är själva märket på fröpåsen och inte en blomma blev det ett tungt bakslag då det var omöjligt att gå tillbaka å veta vart vi planterat vad. Där dog drömmen om växthus, men jag har aldrig glömt Hammenhög vill jag lova.
Hammenhög har enligt wikipedia (vilket alltid inte är tillförlitligt) drygt 900 invånare. Tänk vad fröfirman satte Hammenhög på kartan.

Ett litet apropå så där en lördagkväll :)

Kram
Ullis

3 kommentarer:

  1. Gott Nytt År på er IGEN!!!!!!

    Skicka gärna bild från muddringen i vinterskrud.

    "Turbo Thomas"

    SvaraRadera
  2. Hej TT!
    Gott nytt år!! Ska ordna en bild till dig. Hoppas allt är bra annars.

    Kram
    Ullis

    SvaraRadera
  3. Jajjamensan , Jag lever i tron att allt är ok tills någon säger något annat ( min läkare ex ) .......;-)) hoppas månaderna rusar på nu så att vi ses snart...
    Hälsa "Händige Henrik"

    Kram TT"

    SvaraRadera