Hej

Från omedveten till medveten och allt däremellan.
Bloggen är under uppbyggnad efter att ha avslutat mina 10 år som pensionatsvärdinna. Nu väntar nya spännande utmaningar och tanken är att jag ska reflektera de här, ibland, när jag känner fört!

Välkomna :)



måndag 17 augusti 2009

Me vs den yttre maskin världen! Del 1

Ja nu håller jag på att spricka av irritation pga mitt beroende av andra och även över mitt beroende av små tekniska prylar som jag egentligen avskyr. Irritationen växer när jag tänker på de stora företag som utnyttjar mitt beroende och styr mig med sin vetskap att dom kan styra mig.

Just nu är det min mobiltelefon. Jag hatar den, vill slänga den i väggen, helst gräva ner den och aldrig mer se den och framför allt, aldrig mer höra den!
Den har krånglat från dag 1 när jag köpte den. Jag köpte monstret den 12 december 2007. Var då helt omedvetet om vad detta monster då var kapabel till, jag lurades av monstrets fina röda färg och monstrets förmåga att kunna lagra hela bokband i sig, jag var hänförd av monstret.
Det tog 2 veckor sen började det, den hängde sig, jag kunde inte avsluta samtal. Det var verkligen irriterande när mobilsvar gick igång hos motparten, det blir många inspelade röstsamtal från mig "Hej, Ullis här, hade inte tänkt att prata in men jag kan inte lägga på så ja, du kan ju ringa när du hör det här, få se hur långt detta meddelande blir, har snart lyckats få ur batteriet...."
Jag ringer Tele2 som jag köpt mobilen av och får till svar att du får inte en ny telefon förrän du har lämnat in telefonen 3 ggr.....

Så för att göra historien kort så har jag nu lämnat in monstret 3 ggr. Naiv som jag är så trodde jag då in min enfald att det bara skulle dimpa ner en ny telefon i min brevlåda nu efter 3dje reperationen. Icke sa nicke, tror ni inte att monstret ligger i bervlådan och lyser röd och ondskefull och det står ett litet fint meddelande på skärmen "Nu är jag hemma hos dig igen, jag har saknat dig *smilegubbe*"

Arg ringer jag tele2 som bemöter mig väldigt snällt och ringer Ericsson som säger att jag måste skicka in mina servicepapper och garantibevis så ska dom gå igenom saken....
Självklart så saknar jag ett servicepapper från första servicen som gjordes i maj 2008...
Så jag ringer verkstaden Anovo Nordic, när jag ringer så säger en maskinröst först att det kostar 19.90kr utöver den vanliga taxan, sen när jag väl kommer fram till verkstaden så säger dom att det kostar 125kr att få den handlingen! Jag flyger i taket. Herre gud ge mig för i h*vete mitt papper...

Så nu sitter jag här arg. Det som gör mig arg är att "dom" gör så här med flit. Det ska vara så jobbigt att få ut en ny mobil på garantin så att jag ska välja att köpa en ny istället. Å jag är så nära flera gånger att ge upp.
det som gör mig ännu argare är att jag känner mig så styrd. Jag måste ha telefonen, det är mitt viktigaste arbetsredskap och det gör mig beroende av dessa hemska företag!

Nu ska jag kontakta tele2 och begära att dom betalar de hutlösa pengarna det kostar att få ut ett jädra servicepapper!

to be continued...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar