Hej

Från omedveten till medveten och allt däremellan.
Bloggen är under uppbyggnad efter att ha avslutat mina 10 år som pensionatsvärdinna. Nu väntar nya spännande utmaningar och tanken är att jag ska reflektera de här, ibland, när jag känner fört!

Välkomna :)



torsdag 16 december 2010

Björkö, livet på en pinne!

Vaknar, försent som vanligt det har blivit en vana den sista veckan, skyndar upp och möter Aaron och Herr Pensionat sittandes i soffan med täcket halvt över ansiktena. Det var Laban på Tv och Aaron tyckte det var lite läskit så Herr Pensionat spelar med.
Myser en stund i soffan för att sen skynda på för att inte komma allt försent till dagis.

In i bilen, på med "mors lilla olle" på högsta volym och så iväg. Med den knallgula reflexjackan, som jag fått av Herr Pensionat, och pälsmössan på, som jag fått av mamma och ja ja jag ska inte glömma mamma, du har köpt den i Paris! ;)

Vi beger oss ut på Björkös snöiga slingerstig och jag känner mig nöjd med att jag är ute i tid så jag inte möter bussen, det är så drygt att backa hela vägen tillbaka.
Framme på dagis lufsar vi upp, jag och Aaron, och kommer in i värmen. Samtidigt kommer 3 andra familjer varav 2 alltid har lite bråttom då dom ska hinna tillbaka till passbåten som tar dom ut till ön. Det är inte bara jag som har tagit på mig den fina knallgula reflexjackan, det är nämligen högsta mode här på Björkö, karl som kvinna, gammal som ung har vi gula reflexjackor.
Det tjötas lite om den kommande stormen och sen skyndar alla föräldrar iväg igen.

Jag kör hemmåt igen och möter grannen som är mellan 85-90år körandes elgegant, men jag har slutat vinka när jag möter henne, för hon ser aldrig att det är jag. Samma granne, för några år sen, berättade vaktis att han mött henne en tidig morgon puttandes på en gammal kälke full med ved. Ni vet en sån där kälke som man kan stå ibak och sitta i fram, lite som en spark.
Vaktis skällde på henne att hon minsann var för gammal för att putta så mycket ved. Så han knöt fast kälken i dragkroken och tanten som vägra sitta i bilen då hon måste ha koll på veden stod elegant bak på kälken.
Det ekipaget skulle jag vilja ha sett!

Kommer hem fixar frukost till Herr Pensionat och hans kompanjon som ska hjälpa till i köket idag. EFter en liten stund ringer Björkö Miljöh Teknink och berättar att han och Klang ska komma och hämta våra grovsopor. Så nu är dom här så det är lika bra att sätta på lite kaffe till Kling och Klang innan dom fortsätter iväg.

Ja, det var mitt Björkö i korthet. Nu ska jag, efter att ha drukit kaffe med Kling och Klang, baka julgodis för hela slanten!

Sista helgen nu.

Kram
Ullis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar