Hej

Från omedveten till medveten och allt däremellan.
Bloggen är under uppbyggnad efter att ha avslutat mina 10 år som pensionatsvärdinna. Nu väntar nya spännande utmaningar och tanken är att jag ska reflektera de här, ibland, när jag känner fört!

Välkomna :)



torsdag 8 juli 2010

Lägesrapport!

Läget som råder på Lyckhem för närvarande är: Varmt, varmt och lite mer varmt. Det strömmar in folk på kvällar och mornar men på dagarna ser vi knappt en kotte... Kan dom ligga på stranden mån tro? :)
Det är skönt med några timmars stiltje så vi hinner med att fixa lite.

Det är sådan skillnad att leva här på sommaren jämfört med vintern. Jag och Henrik lever ihop, jobbar ihop och sover ihop dygnet runt alla daga i veckan, sommar som vinter. På vintern måste vi komma ifrån varandra ibland för att kunna uppskatta varandras små egenheter. På sommarn jobbar vi, lever, och bor ihop oxå, men det känns inte som vi ses. Idag tog Henrik tag i mig, då vi serverat lite lunch till två scottar som inte visste att vi inte serverar lunch egentligen, och sa " Ska vi ses hemma 5min och bara umgås, du och jag??"
Nu tänker ni snusk.... men det var det inte tal om, utan bara att sitta ner i soffan tillsammans. Tätt ihop och prata annat än jobb i 5min. Det blev inte mer än 5min, men oj vad dom 5 minuterna ger mkt.
Annars blir det bara jobb jobb jobb. Vi pratar med varann i luckan, "Ullis, kolla vilken stekgrad 5:an ska ha" "Henrik, fram på bord 23!" "Kan du byta glödlampa i rum 14?" etc etc Så låter våra samtal 90% av vår tid tillsammans.

Sen pratar vi även utveckling. Och jag har kommit på mig själv med att inte vara lite neggo till teknisk utveckling. Jag drar mig för att köpa en ny dator, känns läskit och främmande.... vi har även pratat Iphone. Det verkar ju som en bra idé.... kan ju ha mailen även där och så. Men näää det känns jätte jobbigt att behöva lära mig.
Ja ni hör hur jag låter, och jag börjar bli lite rädd för mig själv... måste komma in till stan lite oftare tror jag :)

Men apropå teknik så har vi nu fått den nya lilla svarta boxen som skatteverket satt in som krav på alla restauranger. Den är jag oxå lite rädd för. Mest för att jag ska göra ngt fel med den och sen när vi får en kolla så kommer jag få en arg blick av skattemasen som säger " Men lilla fröken, det här ser INTE bra ut.... "

Å apropå lilla fröken så hade jag en liten diskussion häromkvällen med ett par gäster som var mindre nöjda över ett getingbo som befann sig på en av stugorna. Vilket jag självklart beklagade och sa att jag skulle ordna under kvällen. ( Vi är experter på detta område då det händer då och då att getingar bygger sina bon här ute på landet) Men gästerna i fråga betvivlade mina kunskaper och ville prata med ägaren.... Dom blev lite ställda när jag förklarade att dom pratade med ägaren.
Det ät inte första gången jag får en tappad haka i mitt synfält när jag presenterar mig som ägarinna :)

Vi hörs snart igen, nu är det snart dags att slå upp portarna igen för restaurangen.

Kram
Ullis

6 kommentarer:

  1. Vi har precis landat i himlen.. näää men nästan.
    Av en händelse då vi som egna företagare fick lite ledigt och fint väder.
    Såg vi på internet,,lyckansvandrahem...
    Tog telefonen och lyckan log mot oss.. det fans lediga rum...
    Mysigt,hemtrevligt,underbar god mat...
    Himmelriket.. vi bokade en natt till..
    Vi har hittat vår pärla...

    Vi har dock inte hittat Katten Holger än..
    vi letar vidare..
    Tack Ullis Henrik
    2 nöjda egenföretagare som vilar upp sig.

    SvaraRadera
  2. Oj, tack snälla ni :) Angående katten Holger har jag inte ändrat i min inledande text... han gick nämligen bort i vintras, så han ligger nere vid äppelträden och njuter, hoppas jag.
    Vi ses imorgon vid frukost!

    Kram
    Ullis

    SvaraRadera
  3. Nuuuuu Ullis & Henrik är det väldigt nära....Hoppas vädret håller i sig . Håll Mariestaden kalla och låt inga mer björkar falla.;-) ( vilken talang man har på rim ) ..

    Nu är han på G!

    SvaraRadera
  4. TT, du är efterlängtad! MEn jag vet att du är ordinerad vila så akta dig för att inte ligga i våra solstolar hela dagarna och dricka bira!!!

    SvaraRadera
  5. Vi blev så förälskad i lyckhem och vilken lycka det fans 1 rum över en natt till...

    Vi har nu paddlat kanot och solat på klippor...
    Ätit gudomligt god mat...
    Sovit gott,vi kommer tillbaka..
    mvh Partik Kina fr Uppsala

    SvaraRadera