Hej

Från omedveten till medveten och allt däremellan.
Bloggen är under uppbyggnad efter att ha avslutat mina 10 år som pensionatsvärdinna. Nu väntar nya spännande utmaningar och tanken är att jag ska reflektera de här, ibland, när jag känner fört!

Välkomna :)



torsdag 19 november 2009

Kalas och julgodisbak!

Ja gott folk. Om jag förut skrivit att julbordet närmar sig så är det inte längre någon överdrift. Sitter och samlar ihop recept för att göra en beställning på vad jag behöver till mitt julgodis. Jag har så himla svårt att planera exakt hur jag vill ha det. Självklara saker som knäck, ischoklad och tryfflar är undanstökt, förutom att jag vill göra en tryffel med ljuschokladblandning i, det har jag inte hittat något än. Tips är alltid välkommet!
Sen kommer favoriter tillbaka från förra året som Nougat crisp och chokladkolan. Sen ska jag göra saffrans skorpor. Så när ni anländer till oss så får du glögg med lite pepparkakor och saffransskorpor. Först hade jag tänkt att baka lite mindre lussebullar, men det blir så tort fort. Så varför inte göra det tort från början :)

Sen självklart så ska jag ta mig en tur till Väddö gårdsmejeri och köpa deras härliga ostar! Gillar man ost så får man inte missa deras grönmögelost.
Men jag kan inte bestämma mig om jag ska göra en chokladmousse eller en havtornsmousse. Choklad går ju nästan alltid hem, men det är ju så mycket choklad överallt. Så, ja där har jag fortfarande 3 timmar kvar att bestämma mig.

Ja, det är mycket annat som ska bestämmas oxå. Vilken sorts julöl. Vilka viner. Hur ska buffé borden stå. Bordsdekorationer. Vilken julgran ska vi hugga. Vilken färg på blockljusen. Granris eller tallris.
Men jag kan ju lugna er som börjar känna att "gaahha har dom inte bestämt sig för ngt?" att mycket av det där har vi faktiskt bestämt oss för nu. Efter många diskussioner fram och tillbaka så är vi överens om det mesta. Sen finns det saker som vi absolut inte lägger oss i varandras områden, vilket är tur för då skulle det bli ÄNNU fler diskussioner ;)

Över till något helt annat än julbord. Jag och Aaron ska på 2 års kalas idag efter att jag hämtat honom på dagis. Det ska bli jätte mysigt. Jag vet inte vem som tycker det är roligast om det är jag eller Aaron :) Men kalas är härliga tycker jag. Iaf dom jag har vart på. Aaron leker med alla andra barn och det är OK att äta bullar och tårta tills ögonen ploppar ur. Aaron är ju en ganska lugn kille så kalas har aldrig varvat upp honom speciellt. Jag kan förstå att det är jobbigt för föräldrar som har barn som går i spint och nästa kokar upp av upphetsning när det bjuds på socker och barn och leksaker i överflöd. Peppar peppar så har inte Aaron haft den tendensen än.
Men vi får väl se efter idag.

Kram
Ullis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar