Hej

Från omedveten till medveten och allt däremellan.
Bloggen är under uppbyggnad efter att ha avslutat mina 10 år som pensionatsvärdinna. Nu väntar nya spännande utmaningar och tanken är att jag ska reflektera de här, ibland, när jag känner fört!

Välkomna :)



torsdag 12 november 2015

Din hälsa - Hur mycket tid lägger du egentligen på att må bra?

Vi är sjukt duktiga på att lägga tid och pengar på prylar, karriärer eller vårt utseende - men vårt inre då?

Jag å min man bytte ut vår tilltänkta skidsemester i vintras till att istället ta hand om vårt inre kaos, både enskilt och tillsammans. Tufft, jobbigt och det gör ont och det gör ont till och från fortfarande men det är OK att det gör det ibland. Så är ju livet

Det som hände, förutom att den obligatoriska koppen varmchoklad med rom i toppstugan uteblev, var att allt runt oss och i oss sakta men säkert började förändras i positiv riktning.
Ja jag kan erkänna att jag bankat nävarna i kudden i ren frustration av att ' varför känns inte allt bra NU!!
Jag har kanske inte världens bästa tålamod i alla lägen, det har jag inte. Som när datorn hänger sig - så klickar jag febrilt på skärmen tills den efter någon minut motvilligt ger med sig och visar hånfullt upp allt jag har klickat på, kanske till och med drar iväg ett mail eller två till valfri mottagare, mail som var menat till ngn annan osv osv.

Men när det gäller relationens eller mitt eget mående så har jag insett att jag gör bäst i att kapitulera. Att andas, ha tillit och se till här och nu. Våga lita på att jag är där jag ska vara. För jag är medveten nu. Jag lyssnar på mig själv (oftast) och jag litar på att vi är på väg i rätt riktning.
Det är väl kanske så att allt tar tid av en mening. Det behöver inte betyda att jag sitter fast.

Men vart vill jag komma med min inledning kanske ni undrar nu?
Jo att jag tror på att lägga mer tid och resurser på vårt eget inre.
Jag läser ju väldigt mycket om hälsa generellt just nu i och med min utbildning. 
Hälsa - i allt från näringens väg genom våra tarmar där våra rörelser, hormoner, miljöer och nervsignaler påverkar/motverkar/samspelar med kroppens alla organ till att hur vi lever ger kroppen olika förutsättningar att göra sitt jobb. För jobba kommer den göra hur du än missköter eller vårdar den. Men åt vilket håll bestämmer du.
Å ibland krävs det kanske mer resurser än en självhjälpsbok. Det kryllar av de där ute just nu och många är helt fantastiska absolut. Men ibland behöver vi gå djupare med oss själva för att kunna ta till oss alla klokheter där ute. Ett proffs helt enkelt som trycker på de där ömma punkterna som inte en självhjälpsbok gör.
Jag tror på att finna en balans. Låter klyschigt kanske. Men sköter jag min fysik med att röra på mig, äta någorlunda näringsriktigt och sover bra men missköter mitt känsloliv. Kanske bär på en tung ryggsäck med gamla outredda känslominnen, oroskänslor som skickar signaler till hjärnan att - här är det nog hot på G! Så kommer hjärnan i sin tur skicka signaler till dina organ att förbereda sig på flykt, kamp eller kapitulation.
Ja då spelar det ju kanske mindre roll för din inre hälsa att du springer 5km tre dagar i veckan i dina nyaste löpardojjor.  Däremot kan löpning, eller annan sort av fysiskansträning, hjälpa dig enormt mycket när känslorna tycks erövra totalt.

Att finna balans för mig är skitsvårt. För jag har den otroliga förmågan att stänga av när det blir för jobbigt. Skitbra förmåga när jag tränar, jäklar vad jag kan fokusera och stänga av den rösten som säger att nu är det tungt. Mindre bra förmåga när jag stöter på konflikter eller svåra beslut som kan riskera att jag hamnar i obekväma situationer. För om det är någon gång jag verkligen behöver känna in mina känslor så är det i de kniviga situationerna för annars halkar jag snabbt in i mitt "dåliga mönster".

ja jag kommer säkert återkomma till detta ämne flera gånger.
Summa summarum så vill jag inspirera till att våga ta hjälp av människor som är professionella och har erfarenheter i den inre kamp som du själv går igenom.

Mitt favorit citat passar in här.
"Hur jobbigt något är innan står ofta i proportion till hur skönt det är efteråt"

Kan appliceras på mycket.
Som nu, har varit SJUKT kissnödig de senaste 10min men vill så gärna avsluta blogginlägget. Det kommer bli SJUKT skönt att gå på toa nu!!

Kram
Ullis  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar